خدمات کارت

رسالت کارت، کاربردی ترین محصول بانک قرض الحسنه رسالت است که با هدف ارائه خدمات الکترونیکی همه جانبه به تمامی اشخاص حقیقی طراحی و عرضه شده است. شما می توانید با داشتن یکی از انواع حساب های بانک قرض الحسنه رسالت و با مراجعه به سامانه پیشخوان مجازی رسالت به آدرس https://pishkhan.rqbank.ir درخواست صدور کارت جدید خود را ثبت و رسالت کارت را پس از دریافت در اختیار داشته باشید.

اطلاعات مندرج بر روی رسالت کارت عبارتند از:

  • نام و نام خانوادگی صاحب سپرده
  • شماره کارت: عددی ۱۶ رقمی است که برای انتقال وجوه از طریق کارت و پرداختهای اینترنتی استفاده میشود.
  • CVV2 یک عدد ۳ یا ۴ رقمی است، که به عنوان یک کد امنیتی (کد اعتبار سنجی دوم) در پرداختهای اینترنتی کاربرد دارد.
  • تاریخ انقضا: تاریخ پایان عمر مفید فیزیکی کارت را نشان میدهد، با سررسیدن این تاریخ صاحب حساب بایستی درخواست المثنی یا تمدید کارت خود را از طریق ثبت در سامانه پیش خوان مجازی رسالت به آدرس https://pishkhan.rqbank.ir/ ارائه دهد.
  • کد شبا (شبای سپرده اصلی متصل به کارت)

لازم به ذکر است جهت فعال سازی و استفاده عملیاتی از رسالت کارت جدید، تمدید شده و المثنی، بایستی پس از دریافت جسم کارت درخواست فعال سازی کارت را در محل مربوطه در سامانه پیشخوان درج نمایید.

در صورتی که درخواست تمدید کارت در سامانه پیشخوان مجازی ثبت شود کارت با شماره قبلی و با تاریخ انقضا و CVV2 جدید صادر و ارسال خواهد گردید


مکان های استفاده از رسالت کارت

محل استفاده از رسالت کارت کلیه پذیرنده های الکترونیکی عضو شتاب و شاپرک میباشد

قابلیتها

  • برداشت وجه از کلیه خودپردازهای متصل به شتاب
  • انتقال وجه به/از کلیه کارت های عضو شتاب
  • اعلام موجودی
  • دریافت شارژ انواع اپراتورهای اعتباری تلفن همراه
  • پرداخت انواع قبوض
  • ...

در راستای ترویج فرهنگ استفاده از پول الکترونیکی در سطح جامعه و خانواده ها، همچنین تسهیل در انجام امور مالی و فراهم آوردن امکان استفاده از خدمات بانکی و بانکداری الکترونیکی کارت زیرمجموعه بانک قرض الحسنه رسالت طراحی و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

کارت زیرمجموعه شامل یک یا چند کارت مغناطیسی است که به یک حساب ترجیحی متصل بوده و صاحب حساب اصلی میتواند ضمن تعیین افراد دارنده کارت، برای اعضای زیرمجموعه خود نسبت به مشخص نمودن محدودیت خدمات مورد نیاز شامل کلیه سناریو های مد نظر و در چهار چوب قوانین بانک مرکزی ج.ا.ا.، اعم از تعیین سقف مبلغ برداشت، نوع پایانه و غیره را برای هریک از کارتها تعیین نماید، این قابلیت ها از خصوصیات بارز این محصول به شمار میرود.

به عنوان مثال سرپرست خانواده (صاحب حساب) میتواند یک قطعه کارت به ازای هر فرد از اعضای خانواده سفارش داده و برای هر کارت محدودیتهای مورد نظر را اعمال نماید. لذا صاحب حساب می تواند مدیریت مالی کاملاً مکانیزه ای رانسبت به اعضاء دارنده کارت داشته باشد

محل استفاده از کارت زیرمجموعه بانک قرض الحسنه رسالت، کلیه پذیرنده های عضو شتاب و شاپرک میباشد.

قابلیت ها

  • برداشت وجه از کلیه پایانه های متصل به شتاب
  • انتقال وجه به / از کلیه کارت های عضو شتاب
  • خرید از کلیه پایانه های فروشگاهی
  • دریافت شارژ سیم کارت تلفن همراه
  • پرداخت انواع قبوض
  • ایجاد محدویت های خاص توسط صاحب حساب
  • ...

اطلاعات مندرج بر روی کارت زیرمجموعه عبارتند از:

  • شماره کارت
  • نام و نام خانوادگی دارنده کارت
  • تاریخ انقضا
  • CVV2

این خدمت به منظور تعریف و تخصیص یک شماره کارت برای مشتریان به تفکیک حقوقی و حقیقی می باشد که فاقد فیزیک کارت و اطلاعات امنیتی وابسته به فیزیک کارت می باشد و به منظور تسهیل در دریافت وجوه از طریق انتقال کارت به کارت داخلی و شتابی طراحی گشته و مورد استفاده قرار می گیرد.

    این کارت صرفا دارای شماره کارت و تراکنش "انتقال به" می باشد.  

ویژگیها

  • امکان صدور تعداد نامحدود کارت مجازی بر روی یک سپرده
  • امکان ارائه گزارش تراکنش های کارت
  • امکان نگهداری اطلاعات تراکنش های کارت پس از صدور و یا حتی ابطال کارت
  • امکان ارائه تمامی گزارشات به صورت فایل Excel و PDF

بن کارت رسالت، کارتی است برای واریز وجوه مربوط به پرداخت غیر نقدی کارکنان که توسط سازمانها و موسسات درخواست میگردد، با ارائه این کارت، کارکنان سازمانها میتوانند با مراجعه به فروشگاههای دارای دستگاه پایانه فروش و یا از طریق اینترنت، نسبت به خرید کالا و خدمات مورد نیاز خود اقدام نمایند. وجوه واریز شده به کارت فقط جهت خرید کالا و خدمات مورد استفاده قرار میگیرد لذا دارنده کارت نمیتواند از طریق خودپرداز پول نقد دریافت نموده و یا امکان تراکنش کارت به کارت را داشته باشند. لذا دارندگان بن کارت میتوانند موجودی آن را به دفعات و تا سقف موجودی کارت خرج کنند.

گفتنی است بن کارتها برای دفعات متعدد قابل شارژ میباشند و حداکثر مبلغ و مدت زمان اعتبار این کارتها مطابق قوانین بانک مرکزی ج.ا.ا. میباشد.

طرح بن کارت ها میتواند توافقی باشد

محل استفاده از بن کارت رسالت

محل استفاده از بن کارت رسالت کلیه پذیرندههای الکترونیکی عضو شتاب و شاپرک میباشد.

قابلیتها

  • خرید از کلیه پایانه های فروشگاهی
  • دریافت شارژ سیم کارت تلفن همراه
  • پرداخت انواع قبوض
  • اعلام موجودی
  • ارسال پیامک تراکنش ها (اختیاری)

اطلاعات مندرج بر روی بن کارت عبارتند از:

  • نام و نام خانوادگی دارنده کارت
  • شماره ی 16 رقمی کارت
  • CVV2
  • تاریخ انقضا
  • شماره پرسنلی دارنده کارت(اختیاری)

کارت هدیه بانک قرض الحسنه رسالت با عنوان هدیه کارت از نوع کارتهای مغناطیسی بوده که از فروردین ماه سال1392 عملیاتی گردیده است. این خدمت جهت سهولت در پرداختهای غیر نقدی ارگانها و هر گونه هدیه به اشخاص مختلف در راستای ترویج پول الکترونیک راه اندازی گردیده است. طبق قوانین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، این کارتها بصورت یکبار مصرف تولید میشوند، لذا امکان شارژ مجدد آنها وجود ندارد.

لازم به ذکر است حداکثر مبلغ و مدت زمان اعتبار این کارتها مطابق با قوانین بانک مرکزی ج.ا.ا. میباشد

اطلاعات مندرج بر روی کارت هدیه عبارتند از:

شماره ی 16 رقمی کارت

CVV2

تاریخ انقضا(یک ساله)

مبلغ کارت هدیه

عبارت روی کارت (متن مورد نظر سفارش دهنده مطابق با قوانین و شئونات ) (اختیاری)

محل استفاده از هدیه کارت رسالت

محل استفاده از هدیه کارت رسالت کلیه پذیرنده های الکترونیکی بانک های عضو شتاب و شاپرک

  • اعلام موجودی
  • پرداخت قبوض
  • امکان خرید اینترنتی
  • خرید شارژ تلفن همراه
  • صورتحساب ده گردش آخر حساب

لازم به ذکر است براساس قوانین بانک مرکزی ج.ا.ا. قابلیت برداشت پول نقد و تراکنش انتقال به/از روی هدیه کارت وجود ندارد

هدف از موسسات چند حسابه، ایجاد جیب های مختلف برای بن کارت های یک موسسه است. برای هر بن کارت، امکان انجام عملیات مالی روی جیب های مختلف آن وجود دارد. هر کدام از جیب ها امکان کاهش یا افزایش موجودی را دارند و می توانند برای مورد مشخصی استفاده شوند .

قابلیت های ویژه:

علاوه بر قابلیت های بن کارت های عادی
  • امکان تعریف حساب پیش فرض، حساب شارژ سود سپرده و اولویت، برای جیب های مختلف (حساب ها) وجود دارد
  • امکان تعریف یک یا چند سپرده برای موسسه وجود دارد. به منظور اهداف مختلف می توان سپرده های مختلفی تعریف کرد که برای هر سپرده می بایست شرح حساب وارد شود
  • امکان اضافه کردن انواع محدودیت خدمات) نوع تراکنش، نوع ترمینال، بانک پذیرنده، کد ترمینال پذیرنده، کد صنف پذیرنده، ارز، ترکیبی و مبلغ( برای هر حساب با توجه به نیاز موسسه وجود دارد
  • در موسسه تعریف شده با یک حساب، اضافه کردن محدودیت خدمات مفهومی ندارد ولی برای موسسات با حداقل دو حساب یا بیشتر می توان محدودیت خدمات تعریف کرد
1

رمز مهم ترین ابزار حفظ امنیت کارت بانکی است که در نگهداری آن باید دقت بسیار زیادی شود و طبق الزامات امنیتی نباید به هیچ عنوان در اختیار فرد دیگری قرار گیرد؛ بر اساس قانون و الزامات شاپرک و بانک مرکزی، رمز کارت باید توسط خریدار در دستگاه کارتخوان وارد شود بر همین اساس همواره در خریدها رمز کارت بانکی را در دستگاه کارتخوان وارد کنید تا از کلاهبرداری با استفاده از اسکیمر و کپی شدن کارت بانکی دور بمانید؛ در صورتی که به اجبار کارت بانکی را به همراه رمز در اختیار دیگران قرار دادید و نسبت به فرد مشکوک بودید، فورا نسبت به تغییر رمز کارت بانکی اقدام کنید.

2

از انتخاب و قرار دادن رمزهای ساده و قابل حدس به خصوص سال تولد برای کارت بانکی در رمز اول و دوم خودداری کنید؛ همچنین یک رمز مشترک را برای تمامی کارت‌های بانکی انتخاب نکنید و رمزهایی متفاوت برای کارت‌های بانکی تعیین شود.

3

رمز کارت بانکی را روی کارت بانکی یادداشت نکنید و در کنار کارت بانکی قرار ندهید چرا که علاوه بر کاهش امنیت، در صورت سرقت کارت احتمال برداشت غیرمجاز و سوءاستفاده از کارت بانکی بسیار زیاد است؛ همچنین از ارسال تصویر کارت بانکی در پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.

4

به صورت دوره ای (حداکثر سه ماه یکبار) رمز اول و رمز دوم ثابت کارت بانکی خود را تغییر دهید تا از کلاهبرداری و سوءاستفاده دور باشید.

5

از زیرساخت رمز دوم یکبار مصرف(رمز پویا) در تراکنش های اینترنتی و بدون حضور کارت استفاده کنید تا تراکنش‌هایی امن‌تر داشته باشید تا در نهایت امکان سوءاستفاده کاهش پیدا کند.

6

در هنگام افتتاح حساب و دریافت کارت بانکی نسبت به فعال سازی سیستم پیامکی بانک برای حساب خود اقدام نمایید تا در صورت برداشت و یا واریز وجه به حسابتان فوراً از موضوع مطلع شوید.

7

برگ رسید ارائه شده از سوی دستگاه خودپرداز را در محل رها نکنید و در صورت نیاز نداشتن به رسید کاغذی آن را به صورت کامل از بین ببرید.

8

یکی از ترفندهای رایج و خطرناک کلاهبرداران برای سرقت اطلاعات حساب بانکی و برداشت غیر مجاز مسابقات تلفنی و استفاده از دستگاه خودپرداز است که با عنوان کلاهبرداری با خودپرداز شناخته می‌شود؛ لازم است بدانید که لزومی ندارد در زمانی که پولی از طریق کارت بانکی به حساب شما منتقل خواهد شد به دستگاه خودپرداز مراجعه یا اقدامی کنید و تمامی درخواست‌های مراجعه به دستگاه خودپرداز به منظور واریز وجه در حساب شما کلاهبرداری است که باید به صورت فوری به پلیس فتا برای پیگیری بیشتر اطلاع داده شود.

9

فیشینگ یکی از روش‌های کلاهبرداری است که متاسفانه در طول‌ سال‌های اخیر با افزایش روند خرید اینترنتی و استفاده از درگاه‌های پرداخت الکترونیک رشد بسیار زیادی داشته است؛ بر همین اساس رعایت ایمنی رمز دوم کارت بانکی و توجه به اصالت درگاه‌های پرداخت به منظور انجام تراکنش برای جلوگیری از افتادن در دام کلاهبرداران با ترفند فیشینگ و سرقت اطلاعات کارت بانکی نیاز است تا نکات امنیتی درگاه پرداخت را بررسی کنید که از جمله آنها باید به وجود قفل سبز در نوار آدرس اینترنت، وجود پروتکل Https، قرار گرفتن نام دامنه شاپرک به صورت مثال https://xxx.shaparak.ir و تغییر هر باره تصویر امنیتی و جایگاه اعداد در صفحه کلید مجازی اشاره داشت؛ همچنین توصیه می‌شود برای انجام تراکنش‌های اینترنتی از وای فای عمومی یا شبکه‌های اینترنتی که به امنیت آنها اعتماد ندارید استفاده نکنید تا احتمال سرقت اطلاعات کارت بانکی کاهش پیدا کند.

10

از کارت بانکی خود کاملا محافظت کنید و در صورتی که دیگر به کارت بانکی نیاز ندارید، با مراجعه به شعبه بانک عامل نسبت به باطل و مسدود سازی کارت اقدام کنید، اما در صورتی که کارت را در محلی امن رها کرده‌اید، به هیچ عنوان رمز آن را به منظور جلوگیری از سوءاستفاده و پیشگیری از مشکلات قضایی ناشی از آن فاش نکنید.

11

لازم است سرشماره‌هایی که بانک برای ارسال پیامک استفاده می‌کند، در تلفن همراه مشتری با نام بانک ذخیره شود تا در صورت دریافت پیامک‌های مشکوک از سایر سرشماره‌ها یا شماره‌ها، موضوع را از طریق تماس با مرکز ارتباط با مشتریان پیگیری کنند.

12

به مشتریان بانکی اکیدا توصیه می‌شود در صورت مواجه شدن با تماس‌های مشکوک با نهایت هوشیاری و دقت عمل کرده و مراتب را به مرکز تماس کاشف با شماره تلفن 91009960 منعکس کنند.